keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Mietteitä markkinoinnista

Luisteluseuramme piti ensimmäisen seurapäivän viime sunnutaina. Ohjelmassa oli kilpaluistelijoiden esityksiä, avoimet ovet harrasteryhmiin, myyntikojuja, varustekirppis, kisailupiste sekä letitystä. Idea oli todella hyvä ja toivon, että tämä saa jatkoa ensi vuonna. Tämäkin tapahtuma vain kärsi markkinoinnin riittämättömyydestä. Ihmisiä oli liikkeellä, mutta suurimmaksi osaksi vain seuran omaa väkeä. Kokeilutunneille yhtä lukuunottamatta olisi takuulla mahtunut useampikin ihminen lisää.

En tiedä, olenko vain alkanut kiinnittämään asiaan enemmän huomiota vai mistä se johtuu, mutta mielestäni todella moni tapahtuma kärsii nykyisin osanottajapulasta. Markkinointi on takuulla yksi syy tähän. Markkinointi on jokseenkin haasteellista tällä hetkellä, koska tapahtumia on suhteellisen paljon ja markkinointi tarvitsisi tämän takia saada erottumaan joukosta. Some on toisaalta ihan hyvä kanava, mutta täysin uusien ihmisten tavoittaminen on hankalaa. Somen kautta saa helposti infottua tapahtumista niitä, jotka jo kuuluvat piireihin. Tietysti näkyvyyttä lisää, jos ennestään tutut jakavat, tykkäävät tai osallistuvat näihin tapahtumiin somessa.

Mikä sitten keinoksi? Tätä olen miettinyt itse todella paljon tapahtumien järjestäjänä. Viimeisin keino on ollut vanha perinteinen flaijerien jako, nähtäväksi jää tuottaako se tulosta. Ainakin aion yrittää viimeiseen asti ja tähän asti saatu palaute flaijerin antamisesta on ollut yksinomaan hyvää ja kiinnostunutta. Mielelläni itse ilmoittelisin tapahtumista myös koulujen, kauppojen ja kylien ilmoitustauluilla, mutta aina se ei ole mahdollista. Lehti-ilmoitukset taas ovat julmetun kalliita, mutta menopalstalle nyt voinee ilmoittaa aina sen päivän tapahtumia. Tätä en ole vielä kokeillut, mutta pitäisi hiukan sitäkin vaihtoehtoa selvittää. Toisaalta se kohderyhmä, jolle järjestämäni tapahtumat on tarkoitettu, harvemmin nykyisin enää lukee päivän sanomalehteä.

Markkinointi ei ole ainoa syy, miksi ihmisiä ei riitä tapahtumiin nykyisin. Tapahtumia yksinkertaisesti on liikaa tai liian usein tai liian kalliita tai liian kaukana tai tai tai.. vaihtoehtoja riittää. Toisaalta hyvin järjestetty tapahtuma, jolla on olemassa kiinnostunut kohderyhmä, on varmasti suosittu. Hyvään järjestämiseen vain kuuluu todella monta osapuolta. Olisi ehkä tarvinnut istua muutamalla markkinoinnin kurssilla lisää, kun ei juuri mitään siitä puolesta ole päähän jäänyt ja nyt niitä hyviä neuvoja tarvittaisiin.

Muodostelmajoukkueetkin pääsivät esiintymään eka kerran tämän kauden osalta. 

Primabella

Primavista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti