perjantai 24. maaliskuuta 2017

Rauman paikallisliikenne

Paikallisliikenne on kestoaihe, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Onko sitä? Tarvitaanko sitä tämän kokoisessa kaupungissa? Ketä sitä käyttää? Onko käyttäjiä tarpeeksi? Onko hinnoittelu järkevä? Vastaavatko reitit ja aikataulutus nykyisiä tarpeita?

Minullakin on omat ajatukseni ja ehdotukseni Rauman paikallisliikenteestä. Ne eivät välttämättä ole järkeviä, taloudellisia tai toteutuskelpoisia, mutta ilman ideointia ja kehityshalukkuutta ei tapahdu mitään eikä mikään ainakaan parane itsestään.

Nykytilanteessa jotenkin riittävät vuorot ovat linjoilla 1 eli Savilasta Monnaan ja Savilasta Meriraumaan. Nämä linjat kulkevat puolen tunnin välein ja jopa sunnuntaisin. Lisäksi vuoroja on aamuaikaisesta aina ilta yhdeksään/puoli kymmeneen asti tarjolla. Heikommin edustettuja ovat reitit 2 ja 3, jotka kulkevat tunnin välein (aamulla vuoroja on hiukan enemmän). Vuorot myös loppuvat aikaisin ja sunnuntaisin ei näitä reittejä ajeta ollenkaan.


Hintapolitiikka on nykyisin mielestäni hyvinkin mielenkiintoinen. Kertalippuvaihtoehtoja on kaksi, aikuiset 3€ ja lapset 4-11 vuotta 1,5€. 30 päivää voimassa oleva kortti taas on jaettu useampaan hintaryhmään: Aikuinen 38€, nuoriso 28€, opiskelija 28€ ja lapset 4-11v 18€. Eläkeläiset on unohdettu tästä kokonaan, tosin en tiedä jos tällä on jokin tarkoitus olemassa. Hinnat ovat sinällään mielestäni matalia ja kohtuullisia, mutta oma logiikkani ei ymmärrä jaottelua. Miksi kertalipuissa ei ole nuoriso/opiskelija hintaa? Ja mihin ne eläkeläiset on tosiaan unohdettu?

Olemassa on myös sarjakortteja. Ostamalla sarjakortin saa 44 tai 22 matkaa valintansa mukaan. Ensimmäisellä kerralla kortti maksaa 6,50€ matkojen lisäksi. Tämän kuluerän ymmärrän, mutta matkojen hinnoittelu menee yli hilseen. Otetaan esimerkiksi 4-11 vuotias lapsi, jolle ostetaan 44 matkan kortti hintaan 66,90€ (vyöhyke 1 0-6km). Lyhyellä matikalla laskien yhden matkan hinnaksi tulee 66,90/44 = 1,52€. Jos korttia ei ole ennestään ja tähän lisätään vielä tuo 6,50€, tulee hinnaksi 1,67€/matka. Kertamaksun ollessa siis 1,50€. Tätä hinnoittelua en ymmärrä alkuunkaan. Oman järkeni mukaan asiakkaita tulisi kannustaa kortin hankintaan ja näin vähentää mm. käteisen käyttöä bussissa. Kalliimpi hinta ei todellakaan lisää sarjakortin käyttöä. Onneksi aikuisten kortissa on järkevämpi tilanne ja siinä kertamatkan hinnaksi tulee 100,40/44 = 2,28€. Tässäkin hinnoitteluryhmässä on unohdettu nuoriso/opiskelijat/eläkeläiset.



Ehdottaisin, että Raumalla oltaisiin rohkeita ja uudistettaisiin koko paikallisliikenne kerralla. Kokeiluluontoisesti (tosin minimi kokeiluaika vähintään 2 vuotta) lisättäisiin reittejä ja vuoroja reilusti. Taajama-alueella pitäisi päästä kulkemaan vähintään puolen tunnin välein, mieluiten 20 minuutin välein.

Kalustoon vaikuttaminen ei välttämättä ole kaupungin asia, mutta eihän kaikkia vuoroja ole pakko ajaa mahdollisimman suurella kalustolla. Vähemmällä asiakasmäärällä olevia reittejä voisi ajaa pikkubusseilla, jos sellaisia on saatavilla.

Asia, johon kaupunki pystyy vaikuttamaan, on hinnoittelu. Hinnoitteluun on saatava järkeä ja kortti-hankinnat ehdottomasti asiakkaille kannattaviksi. Sen verran radikaali olen, että ehdottaisin kokeilujakson (eli vähintään tuota kahta vuotta) olevan kokonaan käyttäjille ilmainen. Sen jälkeen voitaisiin miettiä järkevä ja kaikille sopiva hinnoittelu kokonaan uudelta pohjalta.


 Kuvista kiitos Jonnalle <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti