torstai 21. heinäkuuta 2016

Lisäystä kuvausvälineistöön

Viisi vuotta olen kuvannut Nikon D5000 -järjestelmäkameralla. Nyt kevään ajan kamera on tuntunut siltä, että sillä ei saa tarkkoja kuvia. Tähän voisi tietysti auttaa huoltoon vieminen. Kameran huolto on siis to do -listalla. Pelkästään tämä ei ajanut hankkimaan uutta kameraa, vaan olin jo pitkään tuskaillut kameran painon kanssa. Nikon painaa melko paljon ja sen mukana raahaaminen saa joka kerta niskat jumiutumaan. Olen kantanut kameraa hihnassa ihan perinteisesti, olalla hihnan kanssa, repussa, laukussa ja kaikkialla mihin vain olen saanut suurehkon kameran tungettua. Lopputulos on joka kerta sama: armoton päänsärky seuraavana aamuna. Sen takia kamera onkin usein jäänyt kotiin/hotellille/autoon ja olen päätynyt kuvaamaan kännykällä. Puhelimessani on ihan hyvä kamera, mutta periaatteessa tämä kuvaamistapa tökkii pahasti mentaliteettiani vastaan. Puhelimella ei myöskään saa samanlaatuisia kuvia kameran kanssa, jos kohde tai tila on jotenkin haastava, esim. liikkuva, kaukana, aurinkoinen tms.

Puolisen vuotta haaveilin uudesta kamerasta ja tutkin ja vertailin eri vaihtoehtoja. Pokkari ei tullut kysymykseenkään vaan järkkäri oli ilmiselvä valinta. Sitten piti vertailla kokoja, painoja ja ominaisuuksia. Kun olin löytänyt mieleisiäni vaihtoehtoja, olisin halunnut nähdä kameroita livenä. Eipäs ollutkaan niin yksinkertaista. Marketeissa ja kodinkoneliikkeissä ei juuri ole kameravalikoimaa enää nykyisin. Alan liikkeet taas ovat Raumalla vähissä ja menevät aikaisin kiinni. Yhden kodinkoneliikkeen kaapista kuitenkin löytyi yksi sellainen kamera, jota olin miettinytkin ja niin se sitten muutti samantien meille.

Kyseessä on siis tietenkin minijärjestelmäkamera Olympus Pen Lite E-PL7. Kuvausominaisuudet riittävät tällaiselle harrastelijalle oikein hyvin, elintärkeä Wi-Fi -yhteys löytyy ja kokokin on juuri passeli. Pienenä yllätyksenä tuli puhelimeen ladattava sovellus, jonka kautta pystyy vaikka ottamaan kameralla kuvia. Kyllä vain on tekniikka mennyt näissäkin eteenpäin huimasti viiden vuoden aikana. Nyt pitäisi vielä opetella käyttämään tuota kameraa.

Nikon tulee edelleen olemaan osana kuvausvälineistöä, koska siihen minulla on olemassa pidempi putki. Eihän sitä kovin usein tarvitse, mutta välillä se on ihan omiaan. Täytyisi tosiaan vain viedä tuo vanhus huoltoon, niin jospa jokin ihme tapahtuisi ja tarkkuus paranisi takaisin entiselleen. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti