maanantai 17. helmikuuta 2020

Lapissa vauvan kanssa

Kolme päivää edellisen postauksen jälkeen saimme perheeseemme uuden tulokkaan. Kirjoittelen jossain kohdassa vauva-arjesta erikseen, nyt haluan muistella viime syksyn reissua Lappiin.

Lähdimme reissuun, kun vauva oli tasan 2 viikon ikäinen. Sanoisin, että yhtä helppo reissu on tiedossa ehkä 10 vuoden kuluttua uudelleen. Matkan ajo-osuudet pilkottiin hieman lyhyemmiksi kuin aiemmin ja tekemiset suunniteltiin niin, että vaipanvaihdot ja syötöt onnistuivat. Tosin täysimetyksessä oleva 2 viikkoinen ei suuria vaadi ruokailuiden eikä viihdykkeiden osalta.

Ensimmäisenä matkapäivänä ajoimme Satakunnasta Pohjois-Savoon Kuopioon. Majoituimme Sokos Hotel Puijonsarvessa. Hotelli sijaitsi aivan keskustassa ja kerkesimmekin toisena päivänä käymään Kuopion kuuluisalla torilla. Muut nähtävyydet jäivät vielä odottamaan tulevia Kuopion-reissuja. Torilla oli menoa ja meininkiä kun kuopiolaiset poliisit olivat vallanneet esiintymislavan ja suuren osan toristakin. Poliisien bändi oli soittamassa ja yleisö sai tutustua poliisin kalustoon.

Kuopiosta matka jatkui kohti Kuusamoa. Toinen yö vietettiin Rukalla Scandic Rukahovissa. Rukalla emme juuri ehtineet käymään missään, mutta illalla hieman käveltiin ympäriinsä tutkimassa paikkoja. Olimme Rukalla myös vuotta aiemmalla reissulla, mutta silloinkin vain pikaisesti yöpymässä. Ruka on yöpymiseen oivallinen paikka, jos aikoo käydä Karhunkierroksella. Tai niin kuin meillä on ollut tapana, seuraavan ajopäivän aamuna pieni jaloittelu Pienen Karhunkierroksen muodossa. On sitten mukavampi istua taas autossa. Tällä kertaa jäivät kaikki karhut väliin, sillä jatkoimme matkaa suoraan Leville kolmantena päivänä.

Matkalla pysähdyttiin ihailemaan taideteosta, aiemmin on vain ajettu ohi.

Leviltä olimme vuokranneet paritalon puolikkaan aivan keskustan tuntumasta. Hotellin aamupalat jäivät siis taakse, mutta muuten tämä oli meille todella hyvä valinta. Tykkään majoittua mökeissä varsinkin silloin, kun vietetään useampi yö samassa paikassa. Mökissä oli myös riittävästi tilaa, jotta vaunut mahtuivat hyvin sisälle ja vauva sai nukkua yönsä niissä. Sijainti oli myös loistava, pääsimme kävellen Levin keskustaan ja kauppoihin.

Ruokatauko yhdellä vaeltajalla

Levillä ei ollut vielä ruska aivan alkanut, mutta pientä aavistusta siitä saatiin jo. Kävelimme Ice Age -kierroksen ja tietysti Huippupolun, joka oli ollut koko kesän suljettuna hissiremontin takia mutta juuri sopivasti auennut. Ice Age:lle mentiin autolla, mutta Huippupolulle gondolilla. Siihen "vauhdikkaat" elämykset tällä kertaa jäivätkin, mutta eipä sitä oikein muuta osannut kaivatakaan. Pelkästään Lappiin pääseminen ja luonnon ihailu ja ihmetteleminen oli taas kerran suurin elämys.

Vauvan kanssa matkustaminen sujui todella helposti. Aina löytyi sopiva paikka imetykseen ja vaipanvaihtoon. Tosin en ole mikään maailman ujoin imettäjä ja kykenen hyvin syöttämään lapsen huoltoasemalla samalla kun juon itse teetä. Vauva ei juuri valittanut autossa eikä yhtään missään tulassa ollessaan. Vauva kulki siis tulassa kaikki retket ja kauppareissut pääasiassa vaunuissa. Tulan käyttö ehkä hieman jännitti, kun siitä ei ollut oikeastaan lainkaan kokemusta entuudestaan. Turhaan jännitti, sillä vauva nukahti lähestulkoon samantien aina tulaan laitettaessa.

Joulupukin mökkikin bongattiin, mutta ei jaksettu tällä kertaa mennä lähemmäs.

Huippupolun maisemat jäivät vauvalta vielä näkemättä kun uni vei voiton

Paluumatkalla yövyimme Kalajoella söpössä pienessä Piccolo-mökissä. En ole käynyt Kalajoella vuosiin, joten vietimme siellä aikaa aamupäivällä ennen ajomatkalle lähtöä. Kävelimme rantaa pitkin ja kiersimme leirintäalueen läpi. Kesällä lienee hieman enemmän menoa sielläkin, mutta minulle sopii tällainen off-season kun nautin rauhasta niin suunnattomasti.

Seuraavaa Lapin matkaa suunnitellessa..