maanantai 17. elokuuta 2015

Henkilöjunaliikenne Raumalle, kiitos!

Melko meneväisenä ihmisenä olen tässä jo useamman vuoden tutkinut ahkerasti julkisen liikenteen aikatauluja aika ajoin. Likimain aina saa tyytyä lopputulokseen: henkilöauto on halvempi. Tämä on hyvin harmillinen tulos, koska mielelläni käyttäisin julkista liikennettä. Aikataulut tuovat myös suurissa määrin oman ongelmansa.

Linja-autolla ei pääse Raumalta Helsinkiin arkipäivänä kuin vasta yhdeksäksi. Yhden hengen Rauma-Helsinki-Rauma reissu linja-autolla on halvimmillaan 50€. Joten jos Helsingissä on oltava ennen yhdeksää tai reissuun lähtee enemmän kuin yksi henkilö, on minkä tahansa laskukaavan mukaan matkaan lähdettävä henkilöautolla. Jos siis haluaa matkustaa taloudellisesti eikä esim. yöpyä hotellissa yhtä ylimääräistä yötä.

Junallakin pääsee, jos matkustaa ensin Poriin, Kokemäelle tai Turkuun. Tai mille tahansa muulle paikkakunnalle, josta otetaan matkustajia junan kyytiin. Raumalta vain ei pääse Kokemäelle linja-autolla kovinkaan kätevästi. Bussit kun tuntuvat järjestään kiertävän Porin kautta. Kokemäki olisi ehkä raumalaisille näppärin juna-asema, josta jatkaa matkaa Tampereen kautta Helsinkiin (tai oikeastaan mihin vain suuntaan). Käytännössä kuitenkin on ensin mentävä Poriin, josta sitten voi nousta junan kyytiin. Rauma - Pori välillä on kiitettävästi bussiliikennettä ja hintakin on kympin luokkaa. Halpabussiyhtiön kyydillä pääsee vielä tätäkin halvemmalla. Keskimääräinen hinta Pori - Helsinki junilla taitaa pyöriä siinä viidenkymmenen paikkeilla. Yhteen suuntaan matkan hinnaksi tulee siis jo 60€, ilman tarjouksia. Melko kallista siis. Tosin jos ostaa junalipun ajoissa, voi saada menopaluun halvemmalla kuin tuon yhden matkan. Busseilla tällaisia tarjouksia ei juuri ole vastaan tullut.

Koska siis Porista pääsee Helsinkiin ja takaisin ennakkolipulla alle viiteenkymppiin, voisi olettaa, että Raumankin juna-asemalta hinta Helsinkiin ja takaisin olisi suunnilleen sama. Näin ollen, jos Rauma - Helsinki - Rauma väli maksaisi sekä junalla että bussilla sen saman 50€/pää en miettisi hetkeäkään kumman kyytiin hyppäisin. Junassa kun on huomattavan paljon mukavampi matkustaa ja se on ekologisempikin. Lisäksi VR huomioi lapset mukavasti niin, että jälkikasvu matkustaa ilmaiseksi maksavan aikuisen kanssa. Olettaisin myös, että Rauma - Kokemäki välillä voisi olla rutkasti vuoroja, joista valita aikatauluun sopiva. Ja ehkä näin myös ehtiä arkiaamuna Helsinkiin kahdeksaksi.

Tämän takia ehdotankin, että Raumalle palautettaisiin henkilöjunaliikenne. Vaikka kokeilumielessä pariksi vuodeksi. Mikään puolen vuoden kokeilujakso ei vielä riitä kertomaan totuutta, koska ihmisillä kestää aikaa tottua muutoksiin. Kokeilujakson tulisi olla riittävän pitkä, jotta vakiintunut käyttö voitaisiin varmuudella todeta. Uskon todella, että tälle radalle on kysyntää ja käyttöä. Se tekee Rauman myös muun Suomen silmissä helpommin lähestyttäväksi. Uuden radan avaamista pitäisi tietysti markkinoida riittävästi. Helsinki - Vantaan uusi kehärata on tästä loistava esimerkki. Vaikka kehäradan ei pitäisi koskettaa minua mitenkään, on sitä kuitenkin markkinoitu niin merkittävästi, että huomioin sen ja kävin jo testaamassakin tuon radan.

Vaikka kirjoitin nyt vain Rauma - Helsinki välistä, toisi ratayhteys ensisijaisesti Tampereen lähemmäs Raumaa. Matka-aika saattaisi lyhentyä nykyisestä bussimatkasta melkein tunnilla. Näin saataisiin siis Tamperekin alle kahden tunnin matkan päähän Raumalta. Porista Tampereelle kestää junalla 1,5h. Kalustosta ja väliasemista riippuen Rauma - Tampere väli voisi päästä lähelle tuota samaa.

Lopuksi vielä mainittakoon, että ainakin viimeisen kymmenen vuoden aikana lienevät kaikki Raumalta lähteneet henkilöjunavuorot olleet loppuunmyytyjä ;) kysyntää siis on!

Reilun vuoden takainen kuva ensimmäiseltä junareissulta. Silloin kaikki oli vielä uutta ja jännää..


Tänä kesänä testattiin uusi kehärata. Junamatkustuksen uutuudenviehätys on kaikonnut vuoden aikana ja laukusta kaivettiin kännykkä heti kun päästiin istumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti